woensdag 19 september 2012

Het oog van de orkaan

Ilse Delange is een meid met ballen! Wat heb ik ontzettend respect voor deze gewone meid "oet Twente". Met kop en schouders steekt ze boven de treurige middelmaat van Nederlandse "grootheden" uit, zoals daar zijn: Anouk, Borsato, Toppers en die hele Volendamse Kliek.
Als je een compleet album af hebt en je zet dat hele project gewoon in de ijskast om een compleet nieuw album op te nemen, omdat je vind dat dat moet omdat je vader pas is overleden, dan heb je ballen. Dan toon je karakter en lef.

Kirstie bracht het album voor me mee, "Eye of the Hurricane". En vanavond heb ik hem direct beluisterd, twee keer zelfs.
Hieronder mijn mening over dit album, voor zover ik in de positie ben om er iets van te vinden. Want dat hij bijzonder is en voor Ilse zelf heel persoonlijk moge duidelijk zijn. Daar moet je eigenlijk alleen maar respect voor hebben en gewoon de CD luisteren.

De tracklist:
1. Hurricane
2. Dance On The Heartbreak
3. Learning To Swim
4. Space Cowboy
5. Magic
6. Time Will Have To Wait
7. I Need For You
8. Fold This World
9. We Are Diamonds
10. Just Kids
11. We Are One
12. Winter Of Love

Na 2 luisterbeurten is m'n indruk dat het heel evenwichtig klinkt. Mooi in balans en een goeie productie. Het album is zeker niet 'overgeproduceerd', maar klink heel eerlijk en naturel.
Maar nu de inhoud. Ik verwachtte een redelijk zwaar op de maag liggend album, vol tragiek en uitingen van verdriet. Maar niets is minder waar. Het is een erg fris, poppy klinkend album.

Persoonlijk vind ik dat Ilse's stem het mooist tot z'n recht komt in de persoonlijke nummers. "Time will have to wait" is er zo eentje, heel mooi gezongen, goed gitaarspel en een mooie compositie.
De uitschieter van dit album is wat mij betreft "I Need for you". Wat een mooi nummer en heel puur gezongen. Ilse laat horen dat ze ook in het hoog alle kanten op kan.

In "We are one" laat Ilse nog een keer horen hoe gevoelig ze kan zingen. Ook dit nummer begint heel  ingetogen, maar bouwt gaandeweg steeds verder uit. En het nummer eindigt net zo ingetogen als het begint. Heel mooi gedaan.

"Winter of love" is de hekkensluiter. Ilse zingt het vanuit haar hart. Mooie compositie.

Ik vind het een goed album. Je hoort dat elke song, stuk voor stuk, recht uit het hart komt. Drie nummers op het album gaan over haar vader; de innemende countryballad Time Will Have To Wait, het slepende We Are One en het verstilde I Need For You.
Ilse laat met dit album horen dat ze zich steeds verder ontwikkelt. Haar vader zou trots op haar zijn. Mooi gemaakt, Ilse!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten