maandag 14 januari 2013

Vakantiebeurs 2013

Terwijl heel Nederland in de ban is van de winter, vrieskou en marathonschaatsen (duh, lekker belangrijk), werd het afgelopen weekend in de Jaarbeurs in Utrecht de jaarlijkse vakantiebeurs gehouden.
De beurs werd vorig jaar nog bezocht door 126.000 mensen, maar dit jaar was dit maar iets meer dan 100.000. Dat meldt het ANP.
Volgens de beursorganisatie gingen de bezoekers dit jaar "bewuster en doelgerichter op stap". Uit de evaluatie van VNU Exhibitions Europe blijkt dat informatie verzamelen de belangrijkste reden was voor een bezoekje.
In de Utrechtse jaarbeurs presenteerden ruim 160 landen en 140 exposanten zich met hun toeristische bestemmingen. Dit gebeurde op een oppervlakte van 16 voetbalvelden.

Wij zijn er nog nooit geweest. Bovendien, we weten in augustus al waar we de volgende zomer heen willen: Lesvos!
Maar buiten dat heb ik nooit zo begrepen waarom je naar zo'n beurs zou willen. Januari/februari is toch geen periode om je zomervakantie te boeken? Volgens mij ben je dan mooi te laat en zijn de leukste bestemmingen al weg. Vroeger haalden wij vlak voor de kerstdagen de reisgidsen bij het reisbureau. Tijdens de kerstdagen zochten we onze vakantiebestemming uit, die we vervolgens gelijk tussen de kerst en oud & nieuw boekten.
Dat was altijd spannend. Want, was de bestemming die je uitzocht nog wel beschikbaar? Zat je daar in spanning te wachten bij het reisbureau tot je aan de beurt was. En dan dat gevoel van opluchting, als de boeking rond was. Altijd weer een hele rust. Het is ons ook nooit overkomen dat we iets uitzochten dat al vol zat, waarschijnlijk omdat we er bovenop zaten. Want ja, je zomervakantie, daar werk je het hele jaar voor. Dus je wilt dat zo goed mogelijk geregeld hebben, zodat je weet wat je krijgt. Last-minutes zijn dus niets voor mij. En dat het zogezegd goedkoop is, da's ook kul.

Tegenwoordig boek je via internet. Je zoekt een leuke bestemming en dankzij zoover.nl weet je binnen een paar minuten waar je aan toe bent. Wat moet je dan nog met een vakantiebeurs?
Toen we in augustus weer aan het werk gingen, checkte ik iedere dag of ik al weer kon boeken voor zomer 2013. En ja hoor, we waren nog geen twee weken aan het werk: Bingo, gelijk geboekt. Maar ja, als je weet waar je heen wilt, hoe het er is en er niet naast wilt grijpen, dan kun je het maar beter zo snel mogelijk geregeld hebben.

Vanmiddag (zondagmiddag) kwam ik m'n externe harde schijf tegen die ik als backup gebruik. Daarop kwam ik o.a. alle foto's tegen, vanaf 1998. Dan ga je zitten grasduinen en kom je al die foto's van al die jaren Lesvos ook weer tegen. Geloof me: je raakt gelijk in een soort van melancholische vakantiestemming! Slecht voor m'n Lesvos-heimwee, 't was net een beetje over!
Ik heb een selectie uit die honderden vakantiefoto's gemaakt en hieronder gezet. Het geheel geeft een goeie indruk en laat een beetje zien wat wij nou zo geweldig aan Lesvos vinden. Maar om het echt te begrijpen, moet je er geweest zijn, want het is met woorden bijna niet uit te leggen. Het is de sfeer, het klimaat, de mensen, het eten en de rust die er heerst. Alsof de tijd er stil heeft gestaan.
Meerdere keren heb ik het diverse mensen horen zeggen: Als je één keer op Lesvos geweest bent, kom je er ooit een keer terug. Waarvan akte!


Het zwembad van Liokambi

Stratos Angelelis, de eigenaar van Liokambi

Lekker kwekken aan het zwembad

Het 'gele huisje', Liokambi

Het 'stenen huisje', zijaanzicht, Liokambi

Het 'stenen huisje', vooraanzicht, Liokambi

Zwembad-aangezicht vanaf het ligbed, Liokambi

Taverna 1912, van Lisa en Stratis, onze favoriet

Het restaurant-gedeelte

De supermarkt van Timolis Petras

Mijn lieve vrouwtje, zoals ik ze het liefst zie: Uitgerust, vrolijk, zonder zorgen en lekker ontspannen!

Pluto, de hond van Stratos. Liep de hele dag achter me aan.

Taverna Alonia

Giros eten bij Friends, altijd lekker!

Yamas! Samen met Marc en Erna wat drinken in de haven van Molyvos

Eten bij Restaurant Ambrosia

Vatousa

Vatousa

Vatousa

Vatousa

Het strand van Skala Eressos, waar Madonna geregeld verblijft

Eten in de haven van Skala Sikaminias, weergaloos

Mijn bad, Elpiniki

Pergola, met zithoek bij het zwembad, Elpiniki

Ik en m'n zwembad., Elpiniki

Eten bij Ambrosia, ons plekje, rechts onder het zonnescherm

Schrijven in m'n vakantie-dagboek, Elpiniki, huisje nr. 5

Uitbreiding van m'n rariteitenkabinet: komboloi

Wat hebben wij het goed samen.

Μου λείπει πολύ η Λέσβο...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten