woensdag 20 februari 2013

Aftellen naar de lente

Nog 8 dagen, om precies te zijn, dan begint de meteorologische lente. Ik kan bijna niet wachten, want wat ben ik klaar met sneeuw, ijzel, vriezen, ijsbanen, pekel strooien en 's morgens vroeg de ruiten van m'n auto krabben! Die lucht van de anti-vries uit de ruitensproeier van m'n auto: ik kan die rotlucht niet meer ruiken!
Volgens de kalender begint de lente dit jaar op 20 maart om 12:02 MET (Middel Europese [winter]-Tijd). Maar voor de meteorologen dus op 1 maart a.s. En die hou ik dus ook aan.

Afgelopen weekend stond in de Televaag een schreeuwerig artikel over dat er voor deze week "Vrieskou in aantocht" zou zijn. Gelukkig blijkt dat vooralsnog mee te vallen. En laten we hopen dat dat zo blijft! We moeten ons de komende tijd nog door een aantal nachten met vorst heenworstelen, maar hopelijk hebben we het dan toch wel gehad.

Je merkt het ook aan de natuur, dat het voorjaar aanstonds is. Overal zie je de groene puntjes van de krokusjes uit de grond piepen en de sneeuwklokjes schieten uit de grond.
Da's altijd het mooiste deel van de winter: dat 'ie de aftocht blaast, dat 'ie terrein verliest, dat de warmte het wint van de koude.

Gisteren kwam ik onderstaand filmpje op internet tegen. Nou, als je daar geen lentegevoel bij krijgt, dan weet ik het ook niet meer.



De lente is in aantocht mensen, onmiskenbaar. Ineens gaat het opvallen dat het 's avonds weer wat langer licht blijft. 's Morgens vroeg hoor je de vogeltjes buiten de ochtendschemering toezingen. En de webcam aan het strand van Hoek van Holland legde vanmorgen dit beeld vast:

Je ziet het aan alles: De winter loopt op zijn eind.
Gelukkig maar.
























Geen opmerkingen:

Een reactie posten