zaterdag 16 maart 2013

De Harp

......maar dan kun je dus wel eens aan harples beginnen, maar ja, hoe oefen je dan? Want ik heb helemaal geen harp. Weet je wat die dingen nieuw kosten? Daar kun je een nieuwe auto voor rijden. Dus afgelopen week ben ik eens op marktplaats rond gaan kijken voor een 2e hands harp. Ik wist al wel dat ik niet zo'n grote concertharp wilde, want ook 2e hands zijn die niet te betalen. Maar die zijn ook veel te groot. Waar moet ik zo'n joekel laten?

Ik ben dus opzoek geweest naar een handzame harp, die ook makkelijk mee te nemen moet zijn, naar les en wellicht later naar de kerk. Maar ja, ook die zijn behoorlijk aan de prijs. Nieuw moet je dan toch echt op 1500-2000 euro rekenen. Dan heb je er een met 34 snaren (iets meer dan 4 octaven).
Echter, tijdens mijn zoektocht stuitte ik op een harp met 22 snaren (dat zijn 3 octaven), ca. 90 cm hoog en 50 cm diep. Qua grootte vergelijkbaar met een gitaar. De prijs was bijzonder aantrekkelijk. Ik moest er alleen wel 'even' voor naar Enschede. Op een dag heen en weer naar Enschede doe ik normaal gesproken liever niet, want je bent in totaal 4 uur aan het rijden. Op één dag vind ik dat teveel van het goede. Maar ja, een harp voor die prijs...dan moet ik misschien toch maar even door die 4 uur heenbijten en erheen gaan.
Dus, zo gezegd zo gedaan. M'n schoonvader bood aan om mee te gaan. We moesten in Enschede bij de Buurserstraat zijn, waar Greetje en Wim wonen. Daar zit even verderop "Dragonheart" op Erve 't Stroink. Er is daar een winkel gevestigd met allemaal spullen uit de middeleeuwen.

Rond 9 uur reden we uit Alblasserdam weg, eerst getankt in Ambacht en daar vandaan de A15 op. Het was lekker rustig, dus ik kon goed doorrijden. En tegen 11 uur waren we in Enschede, waar we eerst een bak koffie zijn gaan drinken bij Greetje en Wim. Oom Wim was alleen thuis en stond wel even raar te kijken toen wij ineens voor de deur stonden.

Rond kwart over elf waren we bij Dragonheart. Als je daar binnenstapt, ben je ook gelijk in de middeleeuwen. In het midden stond een grote ronde tafel die zo van Koning Arthur geweest kan zijn. En overal harnassen, helmen, schilden, zwaarden, ploertendoders en noem het maar op. Zelfs het personeel liep in middeleeuwse kledij. Er speelde middeleeuwse muziek. Heel apart om te zien, maar ik vond het wel leuk. En er was dus ook een hoek met middeleeuwse muziekinstrumenten: Een luit, trommels, fluiten, handharpen en de harp die ik dus gezien had.
De eigenaar, Martin, haalde de harp op. De reden dat hij hem zo goedkoop wegdeed was omdat het de laatste was. Hij stopt met het verkopen van muziekinstrumenten omdat hij vind dat hij er wel iets van af behoort te weten, wat nu niet het geval is. Ik heb er kort op gespeeld, maar hij was té ontstemd om er een fatsoenlijke melodie uit te krijgen. Maar de klank op zich was goed, helder en hij zag er puntgaaf uit, met mooi houtsnijwerk op de klankkast. Ik heb de haakjes (waarmee je een harp een halve toon kunt verhogen) getest, op aanraden van m'n harplerares, en die deden het goed. Dus ik was er al snel uit. En al zou de klank niet helemaal super zijn, dan nog, voor zo'n prijs vind je nooit meer een harp. Het gaat er uiteindelijk om dat ik kan oefenen. Ik kan altijd nog voor een grotere en betere kijken, voor nu is het goed zo.
Ik heb hem afgerekend, en de harp in de doos gestopt die hij erbij had. In de auto hebben we onze broodjes opgegeten die Kirstie voor ons gesmeerd had en daarna zijn we weer naar huis gereden.
Tegen 14.00 uur waren we weer terug.
Hieronder de foto's.




1 opmerking: