donderdag 26 september 2013

Creatief met pallethout - Deuren Tuinkast 1

We leven in een inpak- en wegwerpcultuur, echt waar. En we doen er allemaal aan mee, of we nou willen of niet. Want op welk bedrijventerrein je ook komt, of achter bij welke supermarkt je ook kijkt, ze zijn overal: pallets. Bergen houten pallets, gebruikt om de spullen op te vervoeren die uiteindelijk ergens in onze huizen een bestemming hebben gekregen. Maar aan het einde van dit logistieke proces, gaat de pallet vervolgens op de grote hoop om….ja, om wat eigenlijk? De meesten eindigen op de vuilverbranding, of bij een enkeling in de allesbrander om het huis te verwarmen.
Pallethout, als je er goed naar kijkt zie je hout in zijn meest pure vorm: rauw, woest, splinterig en vol deuken en butsen. Maar wat mij betreft in al die puurheid zonde om op een vuilnisbelt te eindigen, toch?

Het heeft me ertoe gebracht om pallethout een meer duurzame bestemming te geven. “Duurzaamheid”, een woord waar ik normaal gesproken van gruwel, omdat dit meestal gepaard gaat met links geitenwollensokken-eco-gedram over opwarming van de aarde, stijgende zeespiegels en windmolenfetishisme.
Maar aan de andere kant: pallethout is vaak van goede kwaliteit, dus waarom weggooien? Want ga maar zoeken op internet: je kunt er de prachtigste dingen van maken: tuinmeubelen, kasten voor binnen, buiten of in de schuur/garage. Er zijn er die er hun huis gewoon mee inrichten: stoelen, eethoeken, salontafels en zelfs de slaapkamer!
Nou, zover wou ik niet gaan (alhoewel, als ik een vakantiehuisje in Zeeland zou hebben…zie je het voor je?).

Afgelopen voorjaar heb ik bij ons in de tuin een tuinkast gemaakt. Gewoon, om spullen zoals bloempotten, gieters, maar ook om de tuintafel en tuinstoelen in op te kunnen bergen. Maar deuren zaten er nog niet in. Ik wist nl. niet wat nou het beste zou zijn, ik had gewoon nog geen idee. Maar voor de winter wilde ik het wel dicht hebben, dat stond vast.
Kortgeleden kwam ik op het idee om iets met pallethout te gaan doen. Deurtjes van pallethout, dat leek me wel wat. Heel simpel: aan de zijkanten 2 lange latten en haaks ertussen korte latjes.
En dus ging ik aan de gang. Onze vrienden Dick en Nicole in Gorinchem hebben stapels pallets liggen en daar kon ik er een paar van pakken. En dus ben ik een paar weken geleden op een zaterdag pallets gaan demonteren. Dat lijkt ruw sloopwerk, maar het moet natuurlijk wel met enig beleid gebeuren want je wil de planken er wel heel af hebben… En als je dan weet dat ze met hele lange nagels vastzitten die je wel ín het hout kunt slaan maar er bijna niet meer uitkrijgt omdat ze een soort ijzerboor-structuur hebben. Daar ben je dus wel even zoet mee.
Maar na een paar uur had ik genoeg planken en kon ik ze op maat gaan zagen op de grote zaagtafel. Dick heeft er daarna pen en groef voor me aangeslepen, zodat ik de deurtjes met watervaste houtlijm in elkaar kon lijmen.
En vandaag was het eindelijk zover: een vrije dag, mooi zonnig weer en niet te warm. Een ideale klusdag. Het koste me ongeveer 4 uur om beide deuren in elkaar te zetten en ik ben echt heel erg blij met het resultaat. Kijk maar op de foto’s, het is echt 100% geworden zoals ik het me had voorgesteld!

Ik ben inmiddels zo enthousiast over het (ver)werken van/met pallethout, dat ik alweer een volgend project heb om beet te pakken: een berg/wandmeubel op zolder. Maar daar kom ik later op terug. Eerst m’n tuin-opbergkast afmaken: Scharnieren aan de deuren maken en ze aan de kast hangen. En ik ga het dakje veranderen, ook met pallethout. Foto’s daarvan volgen nog!

Pallethout is mooi: het is ruw, grof en geeft een stoere maar natuurlijke uitstraling. Mooi! Kijk maar..










1 opmerking: