dinsdag 3 september 2013

De weerman

Ik heb het hier al vaker neergeschreven: Het weer blijft me boeien. Elke dag weer. Tegenwoordig hebben we buienradar, weeronline, weerplaza, onweer-online en noem ze allemaal maar op. Als je wilt, kun je er je dag mee vullen om het allemaal te lezen en te bekijken.
Maar, je kunt ook zelf actief met het weer aan de gang!

Al jaren volg ik de weersverwachtingen op de voet, in de zomer en in de winter. Gewoon, omdat het me interesseert. Toen we net getrouwd waren, was het eerste verjaardagscadeau wat ik van Kirstie kreeg een barometer. Die waren destijds hartstikke duur en alleen te koop bij een goede juwelier. Bij ons was dat Juwelier Gort, aan het Cortgene. Ik kreeg toen één van de uitgebreidste: een  barometer met een aparte thermometer en een hygrometer. Tot op de dag van vandaag doet hij nog steeds trouw dienst in ons huis en hangt in de huiskamer aan de muur. Mooi eigenlijk, zo'n oud-mediaal analoog ding. Je kunt ervan vinden wat je wilt. Maar kapot gaat 'ie nooit, batterijen zitten er niet in, en hij is supernauwkeurig en betrouwbaar.
Maar ja, de tijd gaat verder en dus ook de ontwikkelingen. Een jaar of 8 geleden kreeg ik van Kirstie m'n eerste digitale weerstation. Met drie buitensensoren erbij zodat ik op verschillende niveau's de buitentemperatuur kan aflezen. Een weerstation waar ik echt al die jaren veel plezier aan beleefd heb en nog steeds! Ook voor dit weerstation geldt: nauwkeurig en betrouwbaar!
Het enige wat ik nu nog miste was metingen van windkracht- en richting. En een regenmeter zou ook mooi zijn. Daarnaast wil ik al jaren graag gegevens opslaan op de computer, zodat je kunt bekijken hoeveel regen er bijvoorbeel in een bepaalde periode gevallen is, of dat je als het stormt kunt zien hoeveel wind er maximaal heeft gestaan. Allemaal leuke dingen om te bekijken en berekeningen op los te laten om een bepaalde tendens te kunnen waarnemen.

Afgelopen weekend kreeg ik de nieuwe Makro-folder in handen. En daar stond een weerstation in wat dit allemaal kan. En nog voor een schappelijke prijs ook! Vanmiddag uit het werk ben ik hem wezen halen en vanavond heb ik de mast in elkaar gezet. Echt leuk! Ik lijk Piet Paulusma wel!
Als deze herfst de najaarsstormen woeden, kan ik alles aflezen over windkracht- en richting en hoeveel milimeter regen er gevallen is in bijvoorbeeld het laatste etmaal. Dus, deze weerman is er klaar voor: laat de stormen beginnen!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten