vrijdag 4 oktober 2013

Creatief met pallethout - Deuren Tuinkast 2

En welkom allemaal, bij deze 2e aflevering van "Creatief met pallethout". Vandaag gaan we verder met de deuren van de tuinkast: scharnieren eraan maken en ophangen. En dat blijkt nog een hele klus...


Want, bij de deur die tegen de buitenmuur van het huis komt, had ik een uitdaging: de scharnieren. De standaard scharnieren die je bij de bouwmarkt koopt zijn allemaal haaks en recht. Er is er niet een die rekening houdt met het feit dat er een buitenmuur in de weg zit. Dus daar moest ik wat op verzinnen. Het korte stuk van het scharnier moest ca. 1 cm. omgebogen worden. Maar ja.. Hoe?
Uiteindelijk heb ik de scharnieren op een stuk hardhout geschroefd, met het draaipunt buiten het hout. Vervolgens de boel in de bankschroef en met m'n vuistje stevig, maar beheerst kloppen tegen het scharnier net zolang tot íe een centimeter omgebogen was. En dat ging goed!

Dat was de eerste uitdaging. De volgende was het verzinken van die drie scharnieren in de paal. Eerst de scharnieren afgetekend en vervolgens voorzichtig met hamer en beitel het afgetekende gedeelte uit het hout beitelen. Net zolang tot het scharnier op gelijke hoogte met het hout lag. Ook dat ging goed. Beheersing, beleid en precies werken is hierbij het motto. Binnen een half uur had ik alledrie de scharnieren uitgebeiteld. Daarna de scharnieren vastgezet op de deur en op de paal. Daarna het geheel tegen de buitenmuur geplaatst. Zo, we zijn op de helft: de rechter deur zit.

De linkerdeur heb ik eerst op gelijke hoogte gebracht met uitvulhoutjes en toen íe goed stond, met lijmklemmen gefixeerd. Daarna de scharnieren erop en vastgezet in de zijwand. Bij deze deur hoefde ik gelukkig geen ingewikkelde capriolen uit te halen: uittekenen en vastzetten.
Daarna achter beide deuren een kogelsnapslot gezet zodat ze allebei lekker stevig dichtzitten. En natuurlijk een schuifsluiting aan de buitenkant, om het echt af te maken.

Na een middagje klussen zitten de deuren nu in de tuinkast. En het resultaat - al zeg ik het zelf - mag er zijn. Dit is zo gaaf en het mooiste van alles: het kost je bijna niets. Alleen wat schroeven, houtlijm, een paar scharnieren en sluitinkjes. Alles bij elkaar nog geen drie tientjes! Je moet alleen zin hebben om pallets uit elkaar te halen, want da's best nog een klus met die rotspijkers die erin zitten. Je krijgt die krengen er bijna niet uit. Maar, als ik het resultaat zie, dan is het de inspanning dubbel en dwars waard! Kijk maar naar de foto's hieronder.
De volgende keer vertel ik over het dak wat erop komt, want dat is nu nog een simpel dakplaatje; dat kan beter!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten